Om Disney, og et stykk trist geek

Dette kommer kanskje til å generere litt himlende øyne og bemerkninger om at denne geeken er en for hissig feminist for sitt eget beste, men det får så være. Jeg har nemlig tatt oppgjør med noe både jeg og de fleste jeg kjenner har elska siden de var små barn:

Disney.

Når jeg først begynte å murre om Disney i mitt eget hode følte jeg det selv som helligbrøde. Jeg hadde syke samtaler med meg selv i stil med:

«Jeg liker ikke dette.»
«Men det er Disney! DISNEY!»
«Det er nedlatende og kvinneundertrykkende.»
«DISNEY! Koselige kvelder som barn, under teppet med godteri og smil!»
«Det er stereotypi, klisjéer, vestlig kapitalisme!»
«Glad barndom!»
«Sint voksendom!»

Det var lenge veldig pussig. Og sørgelig. Det som starta det hele var Lady og Landstrykeren, en film jeg husker jeg elska som barn, og som jeg har forbundet med jul og Disneykavalkaden og gledestårer i øynene.

Nå gruer jeg meg til neste jul og kavalkaden, og jeg er sint på meg selv for å antagelig ha ødelagt noe av det jeg alltid gleder meg som en unge til på juleaften – kavalkaden og Tre nøtter til Askepott er et must. Eller var. Eep.

Jeg hadde lasta ned Lady og Landstrykeren da jeg lå sengebunden i gips i april, og plutselig fikk ustyrtelig lyst å se mest mulig koselige tegnefilmer. Det var ikke så mye anna å finne på enn filmer i den første perioden, siden jeg var dopa ned på smertestillende, og dermed ikke greide lese, og det var ubehagelig med laptop på magen når beinet var som vondest (forstå det den som kan). Så jeg satte dermed på ovenfornevnte film, og sitra av forventning, da det var lenge siden jeg hadde sett den.

Og gleden forsvant. Raskt. Som dugg for solen, og andre triste klisjéer. For hver nye scene var mer og mer grusom i forhold til kvinne- og mannssyn. Ja, jeg forstår det er en gammel film som må ses i lys av tiden, men bare with me (som det heter på godt norsk…). Landstrykeren er den flinke (amerikanske) mannen, som kommer fra dårlige kår og greier oppfylle Drømmen for seg selv. Han er rådsnar, smart og redder hele dagen og dama og det som er. Lady derimot. Lady er redd og puslete. Hun vil aller helst være i bånd bak gjerder, og greier ikke gjøre så mye uten Landstrykeren. Hun sier ytterst lite, og ser bare med ærefrykt på Landstrykeren. Hun er dødskjedelig. Men hun er nydelig, og det blir selvsagt fremhevet som et viktig trekk.

I tillegg er slutten fæl, i forhold til at den faktisk slår et slag for dette med bånd og innestengthet og kontroll – for Landstrykeren ender jo også opp i bånd, uansett hvor mye han flykter fra det i starten. Hurra for kapitalisme og tingene liksom.

Så jeg slo tankefullt av filmen, og bestemte meg for å gå gjennom andre Disneyfilmer. Det måtte da være noen reddende elementer blant storfavorittene mine?

Den lille havfruen: Ariel er vakker, og mister stemmen (kvinner skal ses men ikke høres), men får mannen, som redder dagen. Hun har litt interessante trekk i denne lidenskapen hennes for dingser, men straks hun ser Mannen blir hun gørrkjedelig, og følger bare etter ham i ett og alt.

Snøhvit har Gilbert og Gubar tatt grundig for seg, så jeg skal ikke gjenta det de sier, men bare sier meg enig i at heksa er fantastisk; men det er fælt at en kreativ, snarrådig kvinne som slår et slag for å komme seg frem her i verden må være HEKS. Og Snøhvit er trist i at hun rydder og vasker og står på for dvergene og har ingenting hun skulle sagt når prinsen vekker henne og tar henne. Han har sett henne før, hun har ikke sett ham før: han antar hennes medgjørlighet praktisk talt som et trofé. Hurramegrundt.

Tornerose har jeg skrevet hissig og skjønnlitterært om tidligere.

Noen reddende elementer var det faktisk:

Skjønnheten og Udyret: Belle er faktisk handlekraftig og smart og tar affære. Hun kjefter på Udyret når han er teit, og hun har noe å lære ham.

Mulan: Jeg ser på denne som litt sorg over hvor vanskelig det faktisk er for jenter å skulle være handlekraftige! Det liker jeg, det tar opp et viktig element, for Mulan må jo vitterlig forkle seg som gutt for å få lov å gjøre det hun vil. Og ikke nok med det, men hun blir faktisk belønnet på slutten, som heltinne (det kommer ingen helt inn på slutten og redder dagen) uten forkledningen. Herlig. Og i tillegg er Mulan asiatisk! Det er neimen ikke mange Disneyfilmer som tar for seg slike minoriteter, de aller fleste helter og heltinner er hvite middelklassemennesker (evnt hvite mennesker som bygger seg opp til middelklasse i tro tradisjon med Den Amerikanske Drømmen).

Av nyere filmer som irriterer meg litt har vi Nedenom og hjem igjen (ikke Disney da, vel og merke!), og Bolt.

Nedenom og hjem igjen (Flushed Away) er supergøyal. Jeg ler meg halvt i hjel av den – men slutten ødelegger nesten. Filmen har ei kjempetøff rottejente, Rita, i birollen (sidekick til helten), der hovedpersonen Roddy er en totalt hjelpesløs upperclass fjott som ikke kan noe som helst, mens hu er dyktig, og smart, sterk og finurlig. Hun er frekk og freidig, dønn ærlig og har masse bein i nesa. Hun gjør absolutt alt i filmen – helt til siste scena, der hun blir redda av gutten, og HAN hylles som helt, selv om HUN har gjort alt gjennom hele filmen. Seriøst, den bokstavelige replikken hennes til Roddy er: «You’re a hero.» GAAH!

Bolt er ikke like ille for feministen i meg, mer for den narrative analytikeren (litteraturstudiet har herja med hodet mitt). Jeg irriterer meg over at helten er en hvit hund, og skurkene (de er fiksjonelle innenfor fiksjonen, men likevel) er svarte katter og svartkledde menn med diverse defekter. Man må være stygg for å være ond må vite. Og alt ondt må være fremstilt mørkt (mørkkledd) selvsagt, alt godt lyst (dette fungerer faktisk som bare pokker i Star Wars-trilogien, men når det gjøres omatt og omatt og omatt blir jeg altså lei). Det er som at når noe trist skjer, begynner det å regne. Gaaah. I forhold til det feministiske aspektet: Jenta i filmen er tøff og full av kjærlighet, og det er fryktelig fint å se henne framstilt som ei skuespillerinne i en actionserie – men hun også er gjennomsyra BIrolle, og hun må reddes på slutten.

Det jeg vil se fra Disney, eller Pixar, eller noen som helst, er en film med ei jente i hovedrollen, som ikke er en stum, sovende prinsesse (jeez!). Ei jente som tar affære, som redder dagen, som er tøff og ikke pysete. For ikke alle jenter er rosakledde, forskremte airheads. Og jeg vil se gutter som ikke nødvendigvis må være så himla tøffe og kule og sterke – dog gutter generelt sett fremstilles mer variert enn jentene, og de er mye rundere karakterer i det at de utvikler seg som regel mye dersom de er pysete eller slikt (gutten i Nedenom og hjem igjen blir like kul som jenta, selvsagt). Og gjerne minoriteter. Hvor er asiatene? Mørkhuda helter, og ikke bare sidekicks? Homofile helter – en prins som vil ha en annen prins, hva hadde verden sagt da? Andre klasselag enn middelklasse og fankens kongelige! Og hvorfor må alle helter og heltinner være pene? Hvor er alle de stygge som redder dagen? Hvorfor er skurkene stygge? Snart må noen tenke utafor den klisjé boksen altså. Grr.

Det kommer forsåvidt en film snart, med en mørkhuda heltinne; The Princess and the Frog. Men selvsagt er hun en vakker prinsesse. Jeg gleder meg likevel til å se hvordan de har løst det, forhåpentligvis blir det no Skjønnheten og Udyret-aktig over den. Men dersom frosken, når han (mest sannsynlig) forvandles til prins på slutten får all æren i å løse konflikten kommer jeg til å hyle…

18 tanker på “Om Disney, og et stykk trist geek

  1. Her ligg vel td. Miyazaki eit lite steg framfor oss med sine kraftige, kvinnelege hovudroller (i sine animasjonsfilmar). Mykje god feminisme i japansk animasjon (óg frykteleg mykje nedverdigande anime, sjølvsagt)!

    Men du hoppar over ein del Disney-filmar. Kva med den relativt moderne Lilo & Stitch? Som ikkje berre har kvinneleg hovudrolle, men også ein relativt kraftig cross-dresser i ei birolle? Tingeling? Megara i Hercules? Og Alice i Eventyrland (som rett nok er basert på ei bok)?

    Og når det er sagt, både Den Lille Havfruen og td. Snøkvit er basert på gamle eventyr, skapt i ei tid der kvinner var om enn endå mindre sett pris på enn no (og sjølve filmen Snøkvit er faktisk frå 1937!). Slutten på båe desse er dog forandra på.

    • Jepp, jeg har blogga om Miyazaki også, elsker de filmene jeg har sett fra Studio Ghibli!

      Jeg hopper over filmer fordi jeg ikke har sett alle i nyere tid. Jeg har tatt for meg de jeg faktisk så mens jeg tenkte på dette. Jeg får se disse andre, og skrive en bloggpost til om dem tror jeg.

      Er fullstendig klar over at filmene må ses ut i fra sin tid (skreiv jeg ikke det et eller annet sted? Mente å gjøre det i alle fall), men det fikk meg til å tenke fordi jeg som barn slukte dette rått, og jeg har ofte møtt holdninger som er praktisk talt kopier av de man finner i slike filmer. Barn er lettpåvirkelige, derfor vil jeg ha sterke, realistiske karakterer.

      Eventyrene har jeg også blogga litt om, da jeg leste en bok som gikk på de ulike eventyrenes former opp gjennom tidene, så jeg er fullstendig inneforstått med dette aspektet ved filmene også. Men dette var en tålelig raskt skrevet, kanskje litt i overkant sint post, så jeg må kanskje lese over og føye på litt i morgen. Eller skrive en til.

      Tusen takk for en fantastisk fin og velreflektert kommentar! Ingenting bedre enn å få utfordret sine meninger! =)

      ETA: og det jeg helst vil se er HOVEDroller. Det finnes desidert sterke jenteroller i Disneyfilmer, men de er som regel BIroller (sånn som i filmene du nevnte), og gutten er som regel enda bedre enn jenta igjen.

  2. Ok, det er ikke en tegnefilm, men jeg tror du kommer til å like den. Tank girl. Tank Girl er så tøff, og hun driter i hva folk sier om henne. Hun sloss mot kapitalismen, kjører tanks, er artig og heltete. Akkurat sånn som damer skal være. 😀

  3. «Det kommer forsåvidt en film snart, med en mørkhuda heltinne; The Princess and the Frog. Men selvsagt er hun en vakker prinsesse.»

    Man kan nå vel strengt tatt være en vakker prinsesse selv om man er smart og heltinne.

  4. Marianne: Link? 😀

    vaskeklut: Ja, selvsagt! Men poenget mitt er at jeg er lei av disse prinsessene – jeg vil ha en jentehovedrolle som er noe annet for en gangs skyld.

  5. Kan jeg minne om Shrek? Riktignok er jo Shrek hovedperson i filmen, men prinsessa er definitivt mindre klønete enn ham. Og ikke minst er mangelen på skjønnhet og yndighet et poeng, prinsessa VELGER faktisk å oppgi den tradisjonelle finheten sin til fordel for å bli som Shrek: Stor, rar, klumpete, trollaktig og ikke minst handlekraftig. Hun velger også vekk den ordinære prinsen som tilbyr seg å redde henne på den hvite hesten sin.

    • Jepp absolutt. Men nå tok jeg et oppgjør med Disney, og Shrek er vel Dreamworks eller noe? Elsker Shrek da! Og er enig i alt du sier 😀

  6. Jepp! Eg skjønnar kva du meiner. Poenget mitt er at det eksisterar nyare teiknefilmar (Disney, til og med) med sterke kvinneroller sjølv om du – eller eg for den del – ikkje har sett alle!

    Som du seier, diverre er det litt mangel på hovudroller, men det trur eg kjem av ein filmbransje som ser at mannlege hovudroller seljer, og diverre fortset med det..

    Spørsmålet er om dei gamle filmane blir gjort om til eit større problem enn dei er – det trur eg kanskje nokon gjer 🙂

    Marianne: Tank Girl er ein forferdeleg dårleg film, men teikneseriene av Jamie Hewlett (han som har illustrert bandet Gorillaz) er veldig stilige! http://en.wikipedia.org/wiki/Tank_Girl

  7. Den lille havfruen er vel mer interessert i mennesker enn dingser, hvilket antakeligvis bidrar til å øke interessen for prinsen (det fins garantert kjekke havmenn også). At hun mister stemmen er et handicap, og ikke noe filmen poengterer som positivt.

    Hun fremstilles dessuten som en minst like vågal person som prinsen (når hun tar kontroll over hestene). Hun redder også prinsen mot slutten og får havheksa til å ta knekken på de derre ålene.

    Skal man ha et nyansert syn på Den lille havfruen bør man kanskje ta med rasisme, i og med at hun må bli et menneske for å ha sjangs på prinsen?

    Selv har jeg vanskelig for å koble lys og mørke med rasisme. Det er vel slik at man ser rasisme hvor man vil se det. For eksempel er vampyrer aktive på natta, ergo er natta den «onde» delen av dagen. Natta er mørk, ergo rasistisk? Strekker man på det så finner man rasisme overalt, så jeg syns det er viktigere å prøve å vokse fra hele greia med å lese vag rasisme i alt.

  8. Vel ang. Tank Girl, så låner jeg den, og har sett den, artig B-film søppel! elsker den sveisen på den dama.

    Hater disney jeg og, men sikkert av ulike årsaker… 😛

  9. Tanketom: Ja, det kan nok virke som om jeg gjør det til et større problem enn det er, for jeg blir litt overivrig når det gjelder slikt 😛 Men nå skulle jeg jo ikke ta for meg de nye (men tar kritikken, og skal begynne se nye Disneyfilmer, absolutt!), jeg skulle ta et oppgjør med de gamle favorittene mine. Så det er en snever, og litt sorgfull post. Og tror sannelig jeg skal sjekke ut Tank Girl (tegneserien) 😀

    Odd: Det med hestene ser jeg ikke så mye på som vågalt, som hun er glad i å lære nye ting – som jo er positivt! Men det er flisespikkeri fra min side. Men ja, du har antagelig rett i at det ikke er like ille som jeg følte det mens jeg så den, men jeg var liiitt prega av å ha lest eventyrene filmen er basert på i tillegg, og mange av dem er mye verre (tunga hennes skjæres ut, og alt ender ulykkelig). Og så syns jeg det er mer Romeo og Julie-tematikk enn det er rasisme!

    Vel, jeg ser ikke så mye på det som rasisme (brukte jeg det ordet?), mer det at jeg er litt lei av at hvit, middelklasse ses på som idealet, og alt anna er litt kjipt egentlig. Det er det jeg ser i alt, ikke rasisme. Men som sagt, det er en unyansert, snever post, som ble skrevet raskt. Takk for fabelaktig kommentar da, veldig reflektert og sånn 😀

    Julius: Hater ikke nødvendigvis alt av Disney, men har dog fått litt avsmak for de eldste filmene, dessverre. Det er derfor jeg er trist, for minnene jeg har av dem er veldig gode.

  10. Du burde lese Neil Gailmans novelle om snøhvit. Historien heter SNOW GLASS APPLES og gjor at du får et litt annet syn på den jenta.

  11. Nei nei nei. Tank girl er ikke dårlig. Det er mulig jeg bare har rare filmpreferanser, men tank girl er skikkelig bra-dårlig. (Altså dårlig på en bra måte!) (disclaimer: Jeg liker zombiesplatter og ubåtaction også. Ingenting er som en skikkelig b-film. :p Noen(tm) har sagt: Aldri ta filmtips fra Marianne! Jeg velger å ignorere dem, og gi vekk filmtips likevel.)
    Jeg har kikket på tank-girl tegneserien, men jeg har aldri fått schwungen over den.

    Link? Link… tja. Jeg fant min på piratbukta, men jeg vet ikke om den fortsatt er der. Jeg har den på eksternharddisken, da. :p

  12. Dagon: Mmm Neil Gaiman. Elsk. Tror kanskje jeg har alt av novellene hans, så den er nok et sted blant de uleste bøkene mine. Skal finne!

    Marianne: Heheh, kjenner en del som elsker sånn b-film splatteraction, og er ikke helt ukjent med det selv heller. Mulig jeg sjekker ut når jeg har litt tid =D

  13. Tilbaketråkk: Eek, A Geek! » Blog Archive » En oppklaring

  14. Slasherfilmer og div. splatter er konge! Haugevis av såkalte b-filmer som er bedre enn sine A brødre og søstre! rant

    Disney skal visstnok ha kjøpt opp marvel, dette lover dårlig…. 😦

  15. Ja, så det jeg også! Er grusomt skeptisk til dette =( Liker ikke at storkorporasjoner kjøper opp alt og alle (ikke at Marvel er småtterier, men Disney er vel større), det har det med å føre til mindre variasjon på markedet. Det er aff.

Legg igjen en kommentar